বাংলা ভাষার জন্য ওয়ার্ডপ্রেস-এর প্লাগইন

বাংলা ভাষার জন্য ওয়ার্ডপ্রেস-এর প্লাগইন

ওয়ার্ডপ্রেস-এ বাংলা ভাষা ব্যবহার করতে চাইলে বা বাংলায় কীবোর্ড ব্যবহার করে টাইপ করতে চাইলে S. M. Ibrahim lavlu এর ডেভেল করা banglkb.2.1.3 ভার্সন ওর্য়াপ্রেসের অফিসিয়াল ওয়েবসাইট থেকে ডাউনলোড করে নিতে পারেন।
যাদে ওয়ার্ডপ্রেস সম্পর্কে ধারনা আছে তাদের হয় তো বিস্তারিত বলে বোঝাতে হবে না। কারণ এফটিপি সফটওয়ার দিয়ে আপনার সার্ভারে প্লাগইনটি আপলোড করে অ্যামিন দিয়ে সাইন-ইন করে প্লাগইনটি অ্যাকটিভ করে নিন।

1.download the zip file
2. After extracting the wp-banglakb.zip file you’ll find a folder called banglakb. Upload the banglakb folder to your WordPress’ /wp-content/plugins/ folder. Again double check that you have bangla.plugin.php, phoneticunicode.js, probhatunicode.js & unijoy.js files inside /wp-content/plugins/banglakb folder. Else this plugin won’t work.
3. Log-in to your WordPress Control Panel.
4. Go to Plugins option, You’ll see BanglKB plugin name there (as given on the above image). Click on Activate link under the Action column. When the plugin gets activated the whole row gets Green.
5. Now go to Users link from options column. Under Users option, click on Your Profile and make sure the Use the visual editor when writing option is unchecked.
6. Now go to Write, You can see 4 new buttons in the formatting bar. They are: UniJoy, Phonetic, probhat & English.
7. Click on any of this button to activate the layout. to back to english click english.
* If you want to let your visitors make Bangla comment on your blog without using any 3rd party software, just add After “comment” textarea.

About animesh chandra

একটি উত্তর দিন